Philips 638A - pagina 2
Plan de campagne...
De radio helemaal uitelkaar... tot op het laatste onderdeeltje. Het chassis naar de straler....De onderdelen monteren en de variac er op ! Dit is het plan.
Rustig van start gaan dus. Heeft een onderdeel meer tijd nodig, het zij zo. Is het niet vandaag dan morgen.
Dit is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Een week poetsen op bijvoorbeeld een roestige spanningsschakelaar is niet het leukste klusje wat je bedenken kunt. Je krijgt overigens wel een goed gevoel als je de spanningsschakelaar weer goed schakelt en het weer lijkt alsof het net de fabriek heeft verlaten.
Het kost je overigens wel eventjes moeite om je er toe te zetten alle draaiende gedeeltes netjes uitelkaar te halen, te schuren, met zuurvrije vaseline in te smeren te passen en te meten om alles in elkaar te zetten zoals het was.
Raak je gedemotiveerd... leg dan de reeds schoongemaakte onderdelen eens naast de nog te restaureren onderdelen. Je zult zien dat je weer zin krijgt om aan de rest te beginnen.
Op een bepaald moment begint het dan echt te leven. Ook als je eenmaal bent begonnen dan kun je eigenlijk niet meer terug. Vieze onderdelen gemonteerd naast schone gedeeltes is namelijk geen gezicht.
Schuren en nog eens schuren....
Nu werd het tijd één voor één de onderdelen los te solderen, natuurlijk voor zover mogelijk in groepjes bijelkaar horend in aparte vakjes of plastic zakjes. Het wordt dan makkelijker om het verhaal weer in elkaar te zetten. Na alle onderdelen netjes te hebben losgesoldeerd, niet losknippen !!, en netjes in bakjes te hebben ondergebracht, fotos gemaakt etc. sta je voor de eerste keuze. Wat doe je met het chassis ? Alleen schuren of zandstralen, of beide. Wat doe je met de koperen buisvoethouders ? Het is een kleine moeite om de buisbevestiging, de holnieten, uit te boren maar het is moeilijker, zowel onmogelijk, om aan mooie passende vervangende holnietjes te komen. "Think before you begin" is mijn motto.
Ik vroeg me af of de buishouders ook nog van het chassis afmoesten. Maar was nodig... Voorzichtig de buishouders iets op te hebben getild was de beslissing snel genomen.
De buisvoeten uitboren, was de enige remedie, want onder de pertinaxbuisvoeren zat bij wijze van spreken nog meer roest dan op het totale chassis. Daarnaast zat er een grote veeg aan roest op het chassis. Het leek wel of ooit iemand in het verleden een groot glaswater oid. over het chassis had uitgestrooid. Dus alle onderdelen moesten eraf, tot er een volledig kaal chassis overbleef. Aan de slag..
Lees Verder (pagina 3) .....