Home | Te koop | Site Map

Radios

Te Koop

Werkbank

Doc

Philips 630A


Zomaar een vraag...


Waar een simpele vraag al naar toe kan leiden... Omdat je als radio-verzamelaar/restaurateur altijd wel iets mist zijn de andere collegaverzamelaars van vitaal belang. Zo zoek ik nog steeds de band-schakelaar van de 634A 'LenteBode' die op de volumepotentiometer zit. Ik de loop van de jaren leer je steeds meer mensen kennen, mensen die onderdelen op voorraad hebben, en er grof geld voor vragen, en verzamelaars die de ander wat gunnen voor een klein prijsje.
630A

Een snelle reactie...


Zo heb ik een aantal verzamelaars een email gestuurd met de vraag of ze het bovenstaande onderdeel nog in hun rommelbak hadden liggen.
Jammergenoeg was allemaal hun reactie :'Neen, jammer Jan ik kan je niet helpen'.

Maar... Een collega verzamelaar reageerde met de volgende zin : "Zeg Jan... Jij houdt toch zo van die doorgeroeste barrels ? Ik heb nog een 630A voor je liggen die het volgens mij niet meer doet... De kast is nog in uitstekende staat, het chassis bevat geen buizen maar ik krijg het chassis met geen mogelijkheid uit de kast geschroeft..." Heb jij er eventueel belangstelling' voor ? Nou, hier heb ik altijd wel oren naar. Dus snel een reactie gestuurd en een afspraak gemaakt, om de 630A [ of wat er dan nog van over is ] te bekijken.


In de auto...


Aangekomen bij de collegaverzamelaar bleek het barrel volledig te voldoen aan de beschrijving... De kast was nog in goede staat. Er zitten wel een paar lakkrasjes op maar dat mag ook na 70 jaar. De bovenkant van het chassis was/is roestig, maar dan gelukkig alleen oppervlakkig. Geen dikke, zeg maar, doorgebrande roest. Alle onderdelen zaten er nog netjes op. Omdat de onderkant niet te bekijken was heb ik hem toch maar gekocht, hoewel de kans groot was dat chassis leeggeroofd is. Dit was gelukkig niet het geval.

Naar de knoppen...


Het heeft letterlijk twee weken in doorlooptijd geduurt voordat ik het chassis uit de kast had. Door iedere dag een paar druppen WD40 op de schroeven te lekken, even te wrikken, lukte het me na verloop van tijd alle vier de schroeven te verwijderen zonder de schroefdraad te vernielen of af te breken.

De inspectie...


De onderkant van het chassis zag er erg goed uit. Alle originele componenten zaten gelukkig nog op hun plaats. Wel waren beide condensatorblokken overbrugd met nieuwe condensatoren. Ik heb de radio maar niet geprobeerd en ben verder gegaan met het downloaden van de service-documentatie. Mijn plan was de 630A volledig te slopen en weer op te bouwen. Bij eerdere volledige restauraties ben ik er achtergekomen dat je naast het electronica-schema ook het draadschema nodig hebt. Als je de draden niet goed worden neerlegd dan is de kans groot dat het zaakje gaat brommen. De service-documentatie van de NVHR levert vaak ook het draad-schema en heb dus naar de vereniging een bestelling geplaatst.

Opbouwen...


Omdat het niet leuk is om het afbouwen te beschrijven doe ik het dan ook niet. Wel wil ik nog vertellen dat het erg belangrijk is om het afbouwen in een rustig tempo te doen. Krijg je een schroef moeilijk los ga niet staan wrikken/zagen etc. want bedenk wel dat je het onderdeel nodig hebt bij de herbouw. Let wel dat de onderdelen niet meer bij de onderdelenzaak op de hoek kunt kopen. Een paar fotos van de Philips 630A. De volledige restauratie is reeds succesvol uitgevoerd en heeft ongeveer een jaar in doorlooptijd geduurt. Hieronder enkele van de vele foto's van de restauratie. De radio zal nog moeten worden afgeregeld want de afstemming zit er een beetje naast.

Afregelen ja of nee...


Voorzichtig schuiven aan de condensatoren helpt wel iets. Met het echt afstellen en afregelen wordt nog even gewacht totdat de GM3152 oscilloscoop die ik nu onder handen heb is gerestaureerd en weer perfect werkend is.
Met de GM3152 oscilloscoop, de GM2881 fm-modulator en de GM2882 Meetzender-combinatie zal dan getracht worden de radio 'op zicht' te trimmen.

Een paar fotos van de Philips 630A...