Home | Te koop | Site Map

Radios

Te Koop

Werkbank

Doc

Philips 730A


Sober...


Na de 634A 'Lentebode' restauratie succesvol te hebben afgerond was ik voor me zelf toe aan een ander project. Tijdens het surfen op het internet viel mijn oog op een, naar mijn mening, vrij sober uitziende radio, de Philips 730A, uit volgens mij bouwjaar 1932.

Wat me direct opviel is dat de bedieningsknoppen aan de zijkant van de kast zitten ipv. aan de voorkant.
De radio had direct mijn volledige aandacht. Ik zou en moest er ook één hebben.... Ja,Ja... Zo gezegd zo gedaan. Ik dus op zoek naar een Philips 730A, het hoge broertje of zusje van de 720A. Maar dan wel eentje met werk, want een radio met weinig of tot totaal geen werk interesseert me eerlijk gezegd helemaal niet. Eentje die je zo spelend en wel op de plank kunt zetten is niet mijn ding. Er moet uitdaging in zitten. Hij moet het niet doen en dan de strijd om hem zo origineel mogelijk werkend te krijgen.

De oproep...


Na een oproep op het buizenradioforum ( www.buizenradioclub.nl ) kreeg ik al vrij vlot een email van medeverzamelaar Carlo. Erg vlot... Het overviel me eigenlijk een beetje want ik had gedacht dat het wel even zou duren. Natuurlijk wel blij.
Hij zei dat hij er meerdere had staan dan wel in verschillende staat. Of ik belangstelling had. Ja natuurlijk. De foto's die Carlo me opstuurde toonden dan ook een radio met werk, erg.. erg veel werk....
De kast was in goede staat op een paar kleine beschadigingen na. Het chassis was en is niet om aan te zien. Na toch wel enige twijfel, met in het achterhoofd het vele werk aan de 638A en de 634A, heb ik toch maar een afspraak gemaakt. Dus in de auto gesprongen om in Noord-Holland het geheel van dichterbij te bekijken.
Leuk ontvangen heb ik me toen daadwerkelijk de ogen uitgekeken. Wat een enorme mooie unieke collectie radios heeft die man ! En daartussen stond de 730A..., mijn 730A.

De staat...


De bovenkant van het 730A chassis erg roestig. Zeg maar eerlijk een hele mooie grote dikke roestbak...
Geen achterwand maar dat hoort dan ook zo. Een 730A heeft net als de Philips 630A geen achterwand.

Om het chassis weer enigszins toonbaar te maken zal het eigenlijk geglaspareld moeten worden concludeerden we. De kast zag er vele malen beter uit dan op de foto's, waar ik erg blij mee was want ook al deed ik er niets mee hij was toch enigszins toonbaar op de stelling.
De bovenkant van het chassis bevatte alle onderdelen, op de twee E462 bakelieten topbuisjes na. Roofgoed zijn het die buistopverbindingen. Tot nu toe heb ik ze nog niet kunnen vinden. Na een snelle test bleek de luidspreker het ook nog zonder problemen te doen. Heel mooi want je ziet vaak op beursen een kast met een chassis erin aangeboden maar dan zonder een luidspreker. Zonder een werkende luidspreker wordt de verkoop dan erg moeilijk. Voor mijn doen was het een prima restauratie-project.

Omdat de bodem-chassisschroeven erg goed, met geen mogelijkheid los te krijgen, vastzaten was er jammergenoeg geen interne inspectie mogelijk. Voor een zeer schappelijke prijs heb ik hem toen gekocht. Tot nu toe heb ik er geen spijt van gehad. Op naar huis, de lange reis naar huis in afwachting van de blik van mijn vrouw...

Los met die knoppen...


Thuisgekomen was de onderkant, de componentzijde, vele malen beter dan de zichtbare zijde van het chassis. Ik schrijf dit nu wel even snel op maar het heeft nog wel enige tijd geduurd voordat ik bijvoorbeeld de bodemschroeven los had. Met zuivere fietsolie heb ik ze alle vier na twee weken voorzichtig draaien en wrikken een voor een kunnen loskrijgen. Alstublieft gebruik geen kruipolie of WD40 of iets dergelijks. Met kruipolie heb je snel resultaat maar het geheel koekt heerlijk vast als je niet consequent elke dag een poging doet om de knoppen los te krijgen. Heb je een aantal dagen geen tijd dan zit de boel na verloop van tijd meer vast dan in het begin. Dus gewoon met zuivere olie en geduld de bodemschroeven en (zij-)knoppen losmaken. Is het niet vandaag dan is het morgen. Over een maand herinner je niet meer dat je er bijvoorbeeld een week over hebt gedaan. Je herinnerd je wel, neem van me aan, dat je de knoppen hebt verknoeit...

Wat betreft de zijknoppen precies hetzelfde. Deze krijg je los door een steeksleutel aan de binnenkant van de kast op de zeskantige knop te zetten en dan aan de bakelieten knop aan de buitenzijkant te draaien. Wist ik niet maar via een oproep over hoe en wat op het radioforum ( Nederlands Forum over Oude radios ) kreeg ik de tip van Nico. Het opgeschreven gaat dan ook weer sneller dan het doen. Het heeft me dan ook twee weken gekost om ze netjes los te krijgen. Ook weer elke dag een beetje fijne zuivere olie er tussen en er op en dan weer voorzichtig draaien en voorzichtig wrikken. Met het resultaat dat je twee hele mooie originele onbeschadigde 730A knoppen hebt. Let wel deze knoppen zijn origineel erg moeilijk te vinden en te verkrijgen, dus met enig geduld kom je er wel. Zonder geduld moet je denk ik ook niet aan deze mooie hobby of aan een ander project beginnen, maar dat is een mening en is een ander hoofdstuk.

Uit de kast...


Nu kon het chassis dus uit de kast. De onderkantkant bevatte nog, op enkele na, alle originele onderdelen. Je kunt eigenlijk ook niet verwachtten dat aan een bijna 80 jaar oude radio niet is gewerkt of gerepareerd. Als wij ziek zijn gaan wij ook naar de dokter. Als de radio kapot was werd hij weggebracht naar de radiohersteller en werd hij gemaakt.

Slechte condensatoren...


Enkele condensatoren waren overbrugd met nieuwere. Niet zo netjes naar mijn mening, want als je het doet doe het dan ook goed. Hier was in het verleden iemand bezig geweest die er geen zin in had of erg snel een resultaat wilde. De condensatorblikken waren gedeeltelijk overbrugd. Het grote condensatorblik, met hierin de twee voedingselco's, waren overbrugd met elk een 12 uf/350 Volt papieren elco. Spelen met vuur is dit vind ik want verkeerde waarden, vooral de koppelcondensatoren, kunnen desastreus zijn voor je buizen. En niet alleen de buizen want ze zijn van hout, de kasten... Kortsluiting met alle gevolgen van dien is mogelijk... Ja. ik weet het, ik ben een zeur... Veiligheid is een belangrijk ding.

Over veiligheid gesproken...

Ik heb daarna niets meer aan het uiterlijk van het chassis gedaan. Op het eerste gezicht geeft dit roestige chassis je geen vertrouwen qua veiligheid. De roest zit er nog steeds op zoals je de