Home | Te koop | Site Map

Radios

Te Koop

Werkbank

Doc

Philips 44A

                 


Ebay Duitsland...


Bijna dagelijks kijk ik op veilingssite Ebay, vooral de Duitse Ebay ( www.ebay.de ) omdat hier vooral de dingen voorbij komen waar ik belangstelling voor toon. De 'gouden' Philips-buizen, de E462, E455, 1823 en de C453 hebben dan ook altijd mijn speciale belangstelling. Ze worden jammergenoeg niet veel aangeboden. Het is goed zoeken naar een geschikte met voldoende emmissie. Omdat ze meestal ook nog goed, soms in het belachelijke, aan de (eind)prijs zijn laat ik ze vaak dan ook aan mijn neus voorbij gaan.
Ik kijk wel maar koop eigenlijk nooit wat. Een echte Hollander zeg maar :-).
Zo ook worden er oude radios van voor 1940 aangeboden. Mijn oog viel op een Philips 44A aangeboden door een Oostenrijks ebay-lid.
Een van de vele Philipsradios die ik nog nooit gezien heb. Ik heb geboden en hem uiteindelijk kunnen kopen, met de originele achterwand, Het was een onogelijk ding en hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat er maar twee bieders, waaronder ik zelf, waren.

Zelfbouw ?...


In eerste instantie vroeg ik me af of het nu een fabrieks of een zelfbouwradio was.
Maar nee, deze Philips vooroorlogse radio is blijkbaar ooit in Polen onder licentie van Philips gebouwd. Wetende dat er in die tijd heel veel Philips radios zijn gemaakt, verschillende vormen met daarin hetzelfde chassis. Via het Duitse radioforum van www.radiomuseum.org kwam ik er achter dat er nog een verzamelaar was met een 44A.
Volgens www.doctsf.com was de Philips 44A eerder verkrijgbaar in twee kastvormen. Hetzelfde chassis in de meer bekende 'normale' hoge kast en het 'vlakke' type.
Ik heb het 'vlakke' type.

Onooglijk...


Een proportioneel te grote vlakke kast met drie grote knoppen onder de zenderschaal van een 525A er boven 'geplakt'. Zo kun je hem typeren...
Net als of dat Philips toendertijd een teveel aan 525A zenderschalen had... de ontwerpafdeling met vakantie was.. en de fabrieksarbeiders niets om handen hadden en dachten van "Laten we ze eens bezighouden, want ze vervelen zich zo stierlijk". Als je er goed naar kijkt dan is de 44A gewoon lelijk. Nou ja wat is lelijk...






Restaureren/Renoveren...


De eerste aanblik was triest. Op de kast was een enorm dikke laag acryl verf gedrapeerd. De eerdere eigenaar had geprobeerd met verf de in het fineer zo mooie vlammen en schakeringen te imiteren. Het zag er gewoon niet uit.
De radio zelf, het chassis, was eerder gerepareerd en zo te zien door een verzamelaar onderhanden genomen. De voedingselco was overbrugt met een jongere, die ook niet meer goed was.
Maar ja wat wil je ook... een radio van bijna 80 jaar mag onderhanden genomen zijn en er niet meer goed uit zien.

Dus plan des campagne..., aan de slag

Wat te doen...

  • - Verf van de kast verwijderen, ontlakken...
  • - Eventueel het fineer herstellen...
  • - Kast opnieuw lakken...
  • - 'Nieuwerwetse' weerstanden vervangen door 'ouderwetse'...
  • - Condensatoren waar nodig testen en netjes vervangen ...


  • Ontlakken van de kast...


    Om nu niet continue in superlatieven te blijven spreken... Het ontlakken van de radiokast was letterlijk een drama. Normaal is het ontlakken met goede, in iedere goede winkel verkrijgbare, afbijt geen probleem. Nu wel. Ik kon blijven smeren, en smeren niets aan verf kwam er van de kast af. Vier dikke lagen aan lak troep zat er op... . Gelukkig had ik een aantal maanden geleden een cursus politoeren gedaan en heb ik kennisgemaakt met een ander type afbijt, nml "afbijt zonder spoelen". Dit goedje is vind ik 'de hemel op aarde'.
    Met een drie kwartier had ik alle vier verflagen eraf en de kast brandschoon.

    Deze 'nieuwe' afbijt heeft ook nog het voordeel dat je het Niet met water hoeft na te spoelen. Omdat de houtvezel niet 'omhoog' komt hoef je daarna het vaak zeer dunne fineer minder hard en lang te schuren/polijsten. Water op hout doet namelijk de haarvezels omhoog zetten. Wil je daarna de kast lakken dan zul je voor een goed eindresulaat vrij glad fineer moeten hebben. Spoel je de kast met water na dan bestaat de kans op blaren en bobbels en/of het scheuren van het fineer. En dat wil je juist voorkomen.

    Fineer, krassen en deuken...


    Toen de kast van lak was ontdaan begreep ik ongeveer waarom er vier lagen verf op waren aangebracht. Zowel op de boven- als de voorkant zaten er ferme krassende deuken in het fineer. Maar gelukkig gewoon te herstellen met een beetje water een kleurloze, liefst witte, niet pluizende doek en een niet te warme strijkbout. Doe alsvolgt :

    1. Breng met een theelepeltje heel voorzichtig, alleen in/op de deuk, een beetje water op het fineer.
    2. Leg de witte doek op de natte plek en druk hier heel kort, circa 3 seconden, met de strijkbout op.

    De witte doek mag daarbij niet aan het hout blijven plakken.

    Als het goed is zul je zien dat de deuk in het fineer minder, diep, wordt. Doe het voorgaande nog een paar keer totdat de deuk echt weg is. Zorg er voor dat het fineer niet gaat scheuren. Dus gebruik weinig tot niets geen water en druk niet te lang de strijkbout op de plek.
    Met maximaal vijf maal pogingen per dag zal het moeten lukken om de deuk of kras te verwijderen. Wacht een dag als het niet direct lukt en doe de volgende dag een nieuwe poging. Ik heb gemerkt dat het fineer namelijk even tijd nodig heeft om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Vaak lukt het de volgende dag wel om de deuk of kras te verwijderen.
    Met vier uren verspreid over twee dagen is het me uiteindelijk gelukt alle, zelfs diepe, deuken en krassen nu onzichtbaar te verwijderen.


    Leukigheidje...


    De kast is blijkbaar tijdens de Tweede WereldOorlog gebruikt door de Duitse Kriegsmarine. De ingedrukte tekst "wehrbetreuung" herinnert hier nog aan.




    Politoeren...


    De kast heb ik daarna geschuurd/gepolijst tot en met schuurkorrel P2500 en gepuimd ( vervelend werk ) en daarna gepolitoerd met schellac. Politoeren loont enorm. Je krijgt een enorm mooie strakke kast, als je enig geduld kunt opbrengen. Toen ik de foto's nam voor deze pagina zat er al wat, veel, stof op de kast. Hoe strak en mooi glanzend de kast is geworden kan ik niet vangen in een foto.

    Het chassis...


    Het chassis speelde simpelweg. Ik heb hier in principe niets aan hoeven te doen. De voedingselcos waren als gewoon niet meer goed. Nog steeds zit er een elco op die uit de jaren 1960 stamt. Onder het chassis heb ik ook deze elco ontsloten en vervangen door een eigentijdse. Ook al zit er een ouderwetse paddelstoel elco op ik vervang de inhoud niet zoals zovelen doen maar hang er een onder het chassis. Verder een aantal condensatoren zoals onderandere de koppelcondensator naar de eindbuis. Ik heb geen schema van deze radio. Dus als iemand hem heeft dan houd ik me zeer aanbevolen.